بررسی خوشه بندی نقاط کلیدی الگوریتم sift

بررسی خوشه بندی نقاط کلیدی الگوریتم sift
سپتامبر 26, 2020
مقاله بازیابی بهبود یافته تصاویر پزشکی با استفاده الگوریتم خوشه بندی
اکتبر 2, 2020

بررسی خوشه بندی نقاط کلیدی الگوریتم sift

عکس نمونه :DigitalGlobe_QuickBird_60cm_8bit_RGB_DRA_Boulder_2005JUL04_8bits_sub_r_1 می باشد که ابعاد آن 3205*3255 و با حجم 14.7 مگابایت اما به علت کمبود فضای ram بخشی از آن به اندازه 829*998 به حجم 513 کیلو بایت بریده شده و مورد سنجش قرار گرفته است .

در مرحله اول الگوریتم sift را بر روی شکل اجرا کرده و نقاط زیر با نماد ” . ” سبز رنگ با عنوان نقاط کلیدی بر روی تصویر مشخص شده است .

k= 2

در مرحله دوم الگوریتم k-means با k=2 بر روی نقاط کلیدی استخراج شده از الگوریتم sift اجرا شد .

در این تصویر مشاهده می شود نقاط سبز رنگ بیشتر در نواحی تیره پدیدار شده اند به صورت پراکنده بوده و بسیار کم در امتداد یا عمود بر قائم هستند و اغلب در نواحی که بافت برجسته (سایه + نور)هستند به وجود آمده اند. ماشین های رنگ تیره با نقطه سبز مشخص شده است .

رنگ قرمز رنگ بیشتر در لبه های در راستای قائم یا عمود بر قائم دیده شده و بیشتر در نواحی روشن تصویر دیده شده اند.و بیشتر در جاده های با عرض کم مثل پیاده رو های موجود در تصویر دیده می شود و این نقاط قرمز رنگ در جهات مختلف دیده می شوند .

k=3

در این قسمت الگوریتم k-mean با k=3 و با سه رنگ آبی و قرمز و سبز در تصویر نقاط کلیدی را از هم جدا کرده است.

در این تصویر آبی ها اطراف ساختمان ها هستند به طور کلی می توان گفت بیشتر اطراف اجسام درون تصویر هستند مثلا اطراف جنگل ها . نکته ای در این تصویر اینکه وقتی دو خوشه بود سه نقطه کنار هم در دو خوشه متفاوت قرار گرفته بودند اما باو جود اضافه کردن یک خوشه جدید در k=3 هر سه نقطه بیان شده در یک خوشه قرار گرفته اند .

k=4

K=5

در این تصویر عدد کلاستر ۵ در نظر گرفته شده است ،بعد از پنج بار خوشه بندی دریافتیم بعضی نقاط به صورت ثابت در یک کلاستر یکسان باقی می مانند به طور مثال به پیاده رویی که نقاط کلیدی با رنگ آبی کم رنگ نمایش داده شده توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد نقاط موجود در پیاده رو همواره همرنگ بودند نقاط سبز رنگ بر خلاف سایر رنگ ها به صورت فردی نیز در تصویر به دفعات ظاهر شده در صورتی که سایر نقطه های رنگی معمولا به صورت جفت و چندتایی هستند شاید بتوان از این نتیجه گرفت کلاستر پنجم نیازی نبوده است .،رنگ قرمز و آبی معمولا در کنار هم ظاهر شدند.در تصویر که دو خوشه در عکس مشخص شده بود نقاط کنار مستطیل سفید بزرگ بالای تصویر به دو خوشه تقسیم شده بودند در صورتی که وقتی تعداد کلاستر ها را ۵ در نظر گرفتیم آن نقاط همگی در یک خوشه قرار گرفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *